Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Springer nerför Skrapan

Tony Berglund tänker slå världsrekord genom att springa nedför Skrapan-fasaden.

Annons
Tony Berglund laddar för världsrekordförsöket.

-Jag har alltid velat göra något kul på den här häftiga byggnaden, säger äventyraren från Västerås när han inspekterar Skrapan-taket.

8 maj kommer Stora gatan att stängas av för trafik så att Tony Berglund kan utmana världsmästaren i Vertical Run genom att medels en militär nedfirningsteknik springa längs ett rep nedför Skrapan medan hela stan tittar på. Guinness World Records egna domare kommer också att finnas på plats för att övervaka loppet.

Tony har tre försök på sig att slå världsrekordet som ligger på 36,25 sekunder och innehas av britten Steve Jones.

- Det här kommer att bli ett kul event. Det vore roligt om vi kunde slå världsrekordet i Västerås, säger Tony Berglund.

Eftersom Västerås tredje högsta byggnad inte är tillräckligt hög kommer den att förlängas såm att den blir 100 meter tack vare en specialbyggd ställning som lyfts upp på taket samma dag som rekordförsöket görs.

Just nu tränar Tony fasadspringning för fullt, fast på lägre höjder än 100 meter. Eftersom det är många pusselbitar som ska falla på plats innan den stora dagen har han fullt upp.

- Allt känns helt okej. När jag klättrar upp på ställningen precis innan jag ska springa kanske jag blir lite nervös, men just nu har jag så mycket annat att tänka på för att alla bitar ska falla på plats.

Utmaningen ligger i tekniken. Tony måste visserligen snabbt få upp farten, men det får inte gå för fort om han ska hinna bromsa i tid innan han landar på scenen som byggs nedanför skyskrapan. Det får inte blåsa för mycket när ställningen ska upp, och repet som kommer att hettas upp till 500 grader av den snabba farten när han springer med risk för att gå av måste kylas ned.

- Själva loppet är inte så komplicerat, men det gäller att bedöma riskerna korrekt. Jag måste snabbt komma upp i fart och veta exakt när jag ska börja bromsa. Det är många beräkningar som måste göras.

- Varför jag gör det? För att göra Västerås till en roligare plats.

Mer läsning

Annons