Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrasslet fortsätter

(Uppdaterad 18.25) Banverket varnar för att tågproblemen fortsätter resten av veckan - och avråder resenärer från resor som inte är nödvändiga.

Annons
Här röjs det. Anställda från Hallstahammarsföretaget JH Spårservice som rensar bangården vid SJ:s underhållsdepå i Västerås från snö. De spåren var väl framkomliga under måndagen. FOTO: JACKIE MEH

I hela södra delen av Sverige - söder om Dalälven - har Banverket mycket stora problem att hålla järnvägsspåren rena från de snömängder som fallit - och som blåser runt.

Den tilltagande kylan gör att växlar, signaler - och järnvägsföretagens lok och vagnar - drabbas av köldrelaterade skador och problem.

Med det anmärkningsvärda undantaget av Tågkompaniets tåg Västerås-Fagersta och omvänt har tågrafiken förbi Västerås Central dragits med mycket stora problem under måndagen.

Under sena söndagskvällen fattade Banverket beslut om att stänga järnvägslinjen Sala-Västerås-Eskilstuna-Flen för trafik. SJ har satt in ersättningsbussar, men de tar i de flesta fall längre tid på sig än tåget.

Även alla SJ:s X2000-tåg Stockholm-Göteborg och omvänt är inställda, liksom ett mycket stort antal X2000-tåg, intercitytåg och regionaltåg i hela Sverige, främst söder om Dalälven. Även trafiken norr därom påverkas eftersom flera nattåg inte kan köras mellan södra och norra Sverige.

Natten till måndagen visade det sig att snösituationen runt knutpunkten Hallsberg gjort det omöjligt att köra tåg där. Ett urspårat godståg ställer också till det på Hallsberg station.

Alltså ställde SJ in samtliga intercitytåg Stockholm-Västerås-Göteborg och omvänt. Det innebar ett stort avbräck i kommunikationerna Stockholm-Västerås och omvänt, där intercitytågen utgör stommen med varannantimmestrafik.

Även tågen Västerås-Örebro och omvänt ställdes in eftersom ett ställverk som reglerar signalerna kring Köping överhettats.

Tågen Eskilstuna-Arboga är också inställda.

Endast ett reducerat antal regionaltåg Stockholm-Västerås och omvänt har kunnat köras under dagen - med stora förseningar i flera fall.

Väl i Stockholm är problemen inte slut; Stockholms lokaltrafik, SL, avråder också från alla resor som inte är nödvändiga eftersom all trafik, såväl väg- som spårbunden, dras med problem.

- Våra kunders säkerhet är det viktigaste och vi följer timme för timme hur situationen utvecklas, säger Jan Forsberg, vd för SJ AB i en kommentar.

Jan Forsberg kritiserar indirekt Banverkets trafikinformation som i vissa fall varit ofullständig och i många fall givit alltför optimistiska prognoser:

-  Vi gör allt vi kan för att hjälpa och underlätta för våra resenärer så långt vi förmår men vi måste också ha information om möjlighet att trafikera spåren från Banverket, säger Jan Forsberg.

Även landets godstransporter påverkas starkt av tågproblemen. Endast prioriterade godstransporter kommer att köras på de sträckor där tågen över huvud taget kan gå.

Under måndagen har Banverket börjat att flytta tillgänglig personal från norra Sverige - där snöläget ovanligt nog är mycket bättre än i södra Sverige - till främst Hallsbergsområdet. Detta eftersom Hallsberg är en av landets viktigaste knutpunkter, kanske den viktigaste om man ser till helheten.

I Hallsberg korsas västra Stambanan Stockholm-Katrineholm-Göteborg av det stora godstågsstråket från Mjölby och södra Sverige och vidare upp mot Bergslagen och norra Sverige. Även tågen norr om Mälaren västerut tar vägen förbi Hallsberg.

Ett stopp där har - vilket visat sig tydligt - lamslagit den spårbundna infrastrukturen mellan Sveriges två största städer och även godstrafiken mellan södra och norra Sverige, samt påverkat samfärdseln i hela Mälarregionen mycket negativt.

Swebus Express har under måndagen haft i sammanhanget mycket små föreseningar på maximalt 30 minuter på grund av kylan. Inga av företagets många expressbussturer har behövt ställas in.

Mer läsning

Annons