Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vrak bärgas för hundratusentals kronor

Mellan jul och nyår 2009 sjönk kuttern Österö af Västerås till botten i Kraftverkshamnen. Nu ska den cirka 20 meter långa och 80 ton tunga båten tas upp. Igår inledde Jurstaholms marina entreprenader bärgningen.

Annons

– Nu har den legat tillräckligt länge i vattnet, säger Lars Ljung, strateg vid kultur-, idrotts-, och fritidsnämndens stab.

Under åren som gått sedan båten sjönk har diverse ansträngningar vidtagits i syfte att bringa klarhet i vem som faktiskt äger båten.

– Vi vet än idag inte vem som äger båten. Men nu ska den upp, sedan får vi ta ställning till vad som ska hända.

Enligt Lars Ljung ska en besiktningsman först ta en titt på båten:

– Hans bedömning ligger sedan till grund för vad vi ska göra med båten.

Ursprungligen togs Österö af Västerås till stan av en 42-årig västeråsare. Hans tanke var att fortsätta den renovering av båten som påbörjats. 42-åringen köpte båten i Nynäshamn.

Problemet var bara att han inte hade någon båtplats i Västerås att förtöja vid.

Efter några turer i kraftverkshamnen lades båten vid de nyanlagda bryggorna i hamnens norra del. Mellan jul och nyår 2009 gick båten till botten:

– Den förre ägaren har förklarat att han sålt båten till en polsk medborgare. Vem denne polack är, och var han finns, har vi inte fått någon klarhet i, säger Lars Ljung.

Igår fick Stefan Thiger och hans fyra medarbetare i Jurstaholms marina entreprenader upp båten några decimeter:

– Vi hoppas få upp den en bit till så att vi kan täta den och börja länspumpningen, förklarar Thiger, som räknar med att besiktningsmannen under fredagen ska kunna ta en titt på båten.

Hur mycket bärgningen kostar skattebetalarna kan Lars Ljung inte svara på:

– Vi har fått till ett i våra ögon bra avtal. Men jag kan idag inte säga vad sluträkningen hamnar på, säger han.

Enligt vad VLT erfar handlar det dock om flera 100000 kronor.HÅKAN SLAGBRAND

Mer läsning

Annons